جانوران دریاییمطلب ارسالی ازمحمدجواد
علوم تجربی
اموزشی تفریحی
27 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 16:30 ::  نويسنده :

Abalone                    آبالون

آبالون يك جانور نرم تن دريايي تك صدفي،وابسته به نرم تنان خاره چسب است كه به نام اورمرياارشل(صدف گوش ماهي)نيز شهرت دارد. صدفش تعدادي سوراخ دارد كه از آنها آب خارج مي شود . آبالون ها در درياهاي مختلف دنيا زندگي مي كنند ولي در آبهاي گرمتر بيشتر يافت مي شوند. 

         

Sea-Squirt                    آبدزدك

آبدزدك ها جانوراني دريايي هستند كه در مرحله بلوغ، دائمابه بستر دريا يا صخره ها مي چسبند . آن ها بيشتر شبيه كيسه هاي ژله هستند واز ذرات ريزي كه با جريان آب شناورند تغذيه مي كنند . بسياري از آبدزدك ها به صورت دسته جمعي واجتماعي زندگي مي كنند . نوزادان آن ها موجوداتي شبيه بچه قورباغه هستند با ستون فقرات ابتدايي . آن ها را به اين جهت آبدزدك مي نامند كه پس از غذا خوردن قطرات آب را به خارج مي پرانند.

                           

Devil fish                  ابليس ماهي

ابليس ماهي ياچرتنه به خانواده ماهي چهار گوش ورايا (ماهي چهارگوش عمق زي) تعلق دارد ودر درياهاي گرمسيري دنيا يافت مي شود . باله هاي جلويي او بسيار بزرگ شده وبه صورت بال در آمده است . اين ماهي در جلوي سر زائده هايي دارد كه مانند شاخ به نظر مي رسد وبه همين جهت ابليس ماهي نام گرفته است . بزرگترين ماهي اين گونه ، ماهي چهار گوش مانتاست . ابليس ماهي نزديك سطح آب شنا مي كند ، برخلاف ماهي رايا وماهي چهار گوش كه در كف دريا زندگي مي كنند.

                        

Seahorse          اسب دريايي

اسب دريايي سري بزرگ با پوزه اي لوله اي شكل ودمي نوار مانند وبلند دارد . بدنش تقريبا به طور كامل با توده هاي استخواني پوشيده شده كه به آن شكل كنده كاري هاي روي چوب را مي دهد . اين حيوان بر خلاف نامش يك ماهي است . بيست گونه از اين ماهي ها وجود دارند . آنها تقريبا در تمام اقيانوس ها ، به استثناي نواحي سردسيريافت مي شوند .غذايشان ماهي هاي كوچك وسخت پوستان است . اسب دريايي براي نگاه داشتن خود بر روي آب دمش رابه گياهان دريايي متصل مي كند .اسب درياي از جهاتي با ماهيها تفاوت دارد . نوع ماده مانند ساير ماهيها تخم نمي ريزد وآنها را به حال خود رها نمي كند بلكه تخم ها را درون كيسه اي در بدن اسب دريايي نر مي گذارد . اسب دريايي نر تخم ها را تا هنگام خروج نوزاد حفظ مي كند . سپس نوزادان از كيسه بيرون مي آيند وصاحب زندگي مستقل مي شوند . بدن اسب دريايي از صفحات كوچك استخواني پوشيده است ودر واقع نوعي اسكلت خارجي دارد . 

               

       

Sponges            اسفنج ها

اسفنجها از جانوران آبزی هستند . آن ها بدنی ساده دارند : نه سر دارند ، نه دم ، نه مغز ، نه معده ، نه شش ، نه پا ، نه باله ونه بال . آن ها تقریبا در تمام مدت عمر در یک نقطه ثابت باقی می مانند وبه همین علت مدت ها طول کشید تا فهمیدند که این موجودات جانورند . صدها نوع اسفنج وجود دارد وهمه آن ها به غذا واکسیژن نیاز دارند . طبیعت این دو چیز را برای آن ها از این راه فراهم می کند : در تمام سطح بدن آن ها سوراخ های کوچکی هست ، آب از این سوراخ ها وارد بدن اسفنج ها می شود واکسیژن وگیاهان یا جانوران کوچک مورد نیاز را به آن می رساند وسپس از سوراخ های بزرگ بیرون می رود .

 

          

Tufted sponge       اسفنج کاسه ای 

اسفنج کاسه ای یکی از انواع اسفنج هاست . چون اسفنج نوزاد از تخم بیرون می آید مدتی آزادانه شنا می کند سپس روی یک صدف یا روی یک سنگ می نشیند وتا پایان عمر در همان حال باقی می ماند .

                    

  Pike          اردک ماهی اروپایی

یکی از انواع ماهیان استخوانی که در آب های شیرین زندگی می کند اردک ماهی اروپایی نامیده می شود . این ماهی در دریاچه ها ورودخانه هایی که جریان آب آن ها آرام است وبه میزان زیادی گیاهان وجانوران کوچک دریایی در آن ها یافت می شود زندگی می کند . اردک ماهی اروپایی از ماهیان کوچک تر ، سایر جانوران دریایی وهمچنین پرندگان آبزی تغذیه می کند . این ماهی ابتدا به جانوران حمله می کند وآن ها را به زیر آب می برد وسپس یکباره آن ها را می بلعد .

                  

 

Smew            اردک ماهی خوار

اردک های ماهی خوار ،اردک های رنگینی هستند با نوک های لبه اره ای . آن ها خویشاوند نزدیک مرغابی شمال اروپا به شمار می روند . چندین گونه از آن ها وجود دارند که در آب های شیرین پرورش یافته وبقیه سال را در اطراف ساحل سپری می کنند . معمولی ترین گونه آن ها اردک ماهی خوار سینه سرخ است که در سراسر عرض جغرافیایی شمالی پرورش یافته وزمستان ها به سوی جنوب حرکت می کند .

              

Saw fish            اره ماهي          

اين ماهي كه گونه هاي آن از 4 تا 5 متر طول دارند ، از نظر شكل عمومي به كوسه ها شباهت دارد با اين تفاوت كه داراي پنج گوش باز در سطحي بالاتر است وباله ها در بالاي آن قرار دارند . چشم هاي اره ماهي بالاتر از سر ، وسوراخ بيني ودهان جانور در سطح پايين تري قرار دارد . نوك اره ماهي داراي يك برآمدگي دراز مانند اره است كه از آن براي كشتن شكار خود استفاده مي كند .

               

Viper fish             افعي ماهي       

اين ماهي ، ماهي باريك مداد مانند اعماق درياست . آرواره پاييني نسبتا بزرگ است وهر دو آرواره دندان هاي دراز نيش مانندي دارد . سه گونه از اين ماهي ها وجود دارند كه در تمام اقيانوس ها جز اقيانوس هاي دو قطب شمال وجنوب زندگي مي كنند . آن ها در عمق 2700 متري يافت مي شوند واز ماهي هاي كوچكتر وسخت پوستان تغذيه مي كنند . اين ماهي ها به عضو هاي سبكي مجهزند .

         

Octapus               اکتاپوس(هشت پا)

اکتاپوس از نرم تنان دریایی محسوب می شود ومانند اسکوئید در اعماق آبها وگاه تا عمق پنج متری زندگی می کند ولی بعضی وقت ها در جستجوی طعمه به ساحل نزدیک می شود . طعمه اکتاپوس اغلب خرچنگ ها وسخت پوستان است . این حیوان پس از گرفتار کردن طعمه ، پوست آن را با منقار سوراخ می کند وترشحات بزاقی خود را که سمی مهلک است در بدن آن فرو می ریزد . اکتاپوس عظیم الجثه پاسیفیک بیش از سی کیلو گرم وزن دارد وطول پاهایش به حدود یازده متر می رسد . خطرناک ترین نوع آن ، اکتاپوس حلقه آبی آب های استرالیا است که در کف دست انسان جا می گیرد ولی چنان چه سمش وارد بدن شود شخص مسموم دقایقی بیش زنده نخواهد ماند .

              

 

Anchovy              آنکووی (ماهی کولی)

ماهی کولی ماهی کوچکی شبیه شاه ماهی است که گونه های مختلفی از آن وجود دارد . این ماهی بیشتر در دریاهای گرم بسر می برد ، اما در نواحی کم عمق وکناره دریا های سرد نیز یافت می شوند . ماهی کولی در تپه های زیر آبی بزرگ بسر می برد واز پلانکتون های نزدیک سطح آب تغذیه می کند .

             

 

Barracuda               باراکوتا (کوسه هندی)

باراکوتاها که بیست گونه از آنها وجود دارند ، ماهی های باریک نیزه مانندی هستند با دندان های زشت . گونه های بزرگتر آن ها که طولشان به4/2 متر می رسد ، کاملا خطرناکند وبعضی از ماهیگیران بیش از کوسه از آن ها می ترسند ، اما گزا

نظرات شما عزیزان:


درباره وبلاگ

دبیر مدارس شاهد مهدیزاده نیا و شهید کاخکی ناحیه 7 مشهد
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 316
بازدید کل : 171295
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 38
تعداد آنلاین : 1